Kedatangan “Shiloh” yang ditunggu-tunggu

Dalam King James Version of the Bible disebutkan bahawa:

“The sceptre shall not depart from Judah, nor a lawgiver from between his feet, until Shiloh come; and unto him shall the gathering of the people be.” ― Genesis 49:10

Terjemahannya mengikut Bible Indonesia Alkitab (1993) adalah:

“Tongkat kerajaan tidak akan lepas dari Yehuda, sampai Dia yang berhak atasnya datang, iaitu Dia yang akan ditaati oleh semua orang.” — Kejadian 49:10

Kalimat Ibrani yang perlu diberikan perhatian dalam ayat di atas adalah Shiloh. Mengikut Reverend David Benjamin Keldani dalam bukunya Muhammad in the Bible disebutkan bahawa kalimat ini bermaksud seseorang yang mempunyai kuasa untuk menjatuhkan sesuatu hukuman dan seseorang yang tenang, damai serta boleh dipercayai. Maksud ini sangat selari dengan diri Nabi Muhammad. Baginda mempunyai kuasa untuk menjatuhkan hukuman ke atas kaumnya. Baginda juga datang dengan membawa ajaran dan undang-undang baru untuk seluruh umat manusia.

Penganut Kristian mendakwa bahawa ayat di atas merujuk kepada Yesus. Hal ini ternyata salah kerana Yesus tidak berhak menjatuhkan hukuman tertentu ke atas kaumnya. Dalam kitab Injil, banyak kisah-kisah yang menunjukkan bahawa Yesus tidak mempunyai sebarang kuasa untuk menjatuhkan sesuatu hukuman. Kedatangan Yesus juga tidak membawa ajaran, syariat dan undang-undang baru dari Tuhan. Beliau hanya meneruskan undang-undang Nabi Musa sahaja dengan berpandukan kitab Taurat. Dalam Injil Matius 5:17 menyebutkan bahawa, “Janganlah menganggap bahawa Aku datang untuk menghapuskan Taurat Musa dan ajaran nabi-nabi. Aku tidak datang untuk menghapuskannya, tetapi Aku datang supaya semua ajaran itu berlaku.”

Baginda juga sememangnya seorang yang tenang kerana dalam banyak situasi dan proses menyelesaikan sebarang masalah dan persengketaan, baginda tidak mewarisi sikap kaum lelaki Arab pada masa itu yang panas baran, pemarah dan suka membuat keputusan secara terburu-buru tanpa memikirkan kesan dan akibatnya. Baginda juga adalah seorang yang damai kerana tidak suka melakukan sesuatu perkara yang boleh mencetuskan bibit-bibit pertikaian dan perbalahan sesama sendiri. Hal ini terbukti dalam peristiwa perletakan Hajar al-Aswad. Dengan kebijaksanaan baginda, perbalahan kaum yang serius dapat dielakkan. Baginda juga digelar dengan al-Amin yang bermaksud seseorang yang boleh dipercayai. Gelaran ini diberikan oleh orang Arab Quraisy kerana mereka mengenali baginda sebagai seorang yang amanah dan boleh dipercayai. Hal ini sangat menepati pengertian kalimat Shiloh.

Shiloh yang bakal muncul ini akan menjadikan bangsa-bangsa tunduk dan takluk kepadanya serta akan ditaati oleh semua orang. Dengan perkataan lain, Shiloh diutuskan kepada semua umat manusia dan bukannya kepada satu-satu kelompok atau kaum tertentu sahaja. Sekali lagi Nabi Muhammad menepatinya kerana baginda memang diutuskan kepada seluruh umat manusia. Kedatangan baginda adalah sebagai rahmat bagi semesta alam. Hal ini menepati maksud firman Allah, “Dan Kami tidak mengutus kamu (wahai Muhammad), melainkan kepada umat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.” (Saba’ 34:28). Juga dinyatakan di dalam nas berikut, “Dan tiadalah Kami mengutus kamu (wahai Muhammad), melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.” (Al-Anbiya’ 21:107).

Sebaliknya, Yesus pula hanya diutuskan kepada kaum Israil atau Yahudi sahaja. Hal ini sangat bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud, “Dan (ingatlah) ketika Isa putera Maryam berkata, “Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu…” (As-Saff 61:6). Kitab Injil turut menyokong kenyataan al-Quran ini apabila Yesus sendiri berkata, “Aku diutus hanya kepada orang Israel yang seperti domba yang sesat.” (Matius 15:24).